AC Frua
Závodník a konstruktér v jedné osobě Carroll Shelby v r. 1962 namontoval do rámu vozu AC velkoobjemový motor V8 z amerického Fordu. Tak vznikla slavná AC Cobra. Vedení AC Cars chtělo zvýšit atraktivitu značky a navázalo spolupráci s italskou karosárnou Frua. Výsledkem jsou vozy AC 428 Frua (1965-1973). Výroba těchto vozů byla velmi nákladná. Svařené rámy AC byly dopravovány přes Alpy do Turína a smontované s italskou karosérií byly odvezeny zpět do Anglie, kde byl vůz dokončen. Plánovaná výroba byla sto vozů ročně. To se ale nenaplnilo. Celý projekt byl v roce 1973 předčasně zastaven. Tyto vozy dnes patří k vyhledávaným sběratelským objektům. Jejich parametry jsou ještě dnes ohromující a italské karosérie z nich tvoří prvotřídní exoty. Byly vyráběny ve dvou verzích. Otevřený roadster s plátěnou střechou a uzavřené coupé s poněkud členitými bočními okny. Zde je krátký popis obou vozů.
AC 428 Frua Convertible je otevřený sportovní automobil postavený na podvozku slavného britského vozu AC Cobra 427, prodlouženém o 152 mm. Ta čísla v typovém označení znamenají zdvihový objem motoru v krychlových palcích. Zvláštností vozu je zcela nová karosérie, navržená a stavěná karosárnou Creazione Pietro Frua. Spojení osvědčeného podvozku, velkoobjemového motoru a italské karosérie, mělo v šedesátých letech neodolatelnou přitažlivost. Škoda že ty časy, kdy lidé milovali krásné automobily, minisukně a Beatles jsou už pryč. Pietro Frua navrhl velmi elegantní klasickou karosérii s čistými liniemi. Původní karosérie AC Cobra je naproti tomu ryze funkční s důrazem na sportovní charakter vozu. AC Frua s karosérií Convertible bylo včetně prototypu z r. 1965 postaveno jen 29 kusů.
AC 428 Frua Convertible
AC 428 Frua Fastback Coupe je uzavřená verze kabrioletu. Jedná se opět o dvoudveřový, dvoumístný sportovní automobil postavený na prodlouženém podvozku AC Cobra. Typ uzavřené karosérie coupé z vozu vytváří luxusní GT. Vůz má s kabrioletem společnou příď, čelní okno, stejné dveře, prahy a zadní čelo. Úpravou prošly zadní blatníky, navazující na splývavou záď. Nové je víko zavazadlového prostoru, zadní a boční okna a pochopitelně celá střecha. Ostatní parametry jsou více méně stejné. Fastback Coupe bylo poprvé představeno v roce 1967 a od tohoto roku bylo také vyráběno společně s Convertible. Coupé bylo postaveno 49 exemplářů. Z celkových osmdesáti vyrobených AC Frua se jich většina dodnes dochovala. Některé jsou v původním stavu, některé prošly renovací. Tři z nich byly přestavěny zpět na repliky AC Cobra. Osud italských karosérií z těchto tří vozů není znám.
AC 428 Frua Fastback Coupe
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ PARAMETRY
AC 428 Frua (1965 až 1973)
Typ vozu: dvoumístný sportovní automobil klasické koncepce
Motor: Ford V8 "iron big block", 427 nebo 428 cui
zdvihový objem: 6997, nebo 7014 cm3
vrtání x zdvih: 104,9 x 101,2 mm
rozvod: OHV, dva ventily na válec
komprese: 10,5:1
max. výkon: 257 kW, tj. 345 bhp (350 k)/4600 ot*min-1
max. točivý moment: 642 Nm, tj. 474 lb-ft/2800 ot*min-1
Převodovka: čtyřstupňová, mechanická, plně synchronizovaná, nebo třístupňová, automatická
Podvozek: ocelový rám se dvěma podélníky z rubek 102 mm, spojenými příčnými nosníky,
přední i zadní kola zavěšena nezávisle na lichoběžníkových závěsech,
pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči,
brzdy: Girling, vpředu i vzadu kotoučové s třípístkovými třmeny, dvouokruhové s posilovačem,
kola: Borani 6Jx15" vpředu i vzadu, pneu: 205 VR15 vpředu i vzadu
Karosérie: dvoudveřová, dvoumístná, ocelová, coupé nebo roadster navržená a vyráběná karosárnou Frua
Rozměry: 4470 x 1702 x 1245 mm
rozvor: 2438 mm, rozchod: 1397 mm vpředu a 1422 mm vzadu
pohotovostní hmotnost: 1430 kg
Výkony: maximální rychlost: 245 km/h (manuál), 220 km/h (automatic)
zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 (5,7) s
spotřeba paliva cca 17 l/100 km
vyrobeno 49 coupé, 29 convertible a 3 speciální karosérie
Sestaveno podle zahraničních materiálů